GroenLinksaf wil inzichtelijke gemeentelijke financiën

Gemeentelijke financiële verslaglegging is ingewikkeld en ontoegankelijk voor personen die zich niet professioneel met dit onderwerp bezig houden. GroenLinksaf vindt begrijpelijke gemeentelijke financiën essentieel voor een goed werkende democratie. Daarom hebben wij het college gevraagd om deel te nemen aan het platform Open Spending.

Open Spending

Met Openspending.nl is het mogelijk om uitgaven en inkomsten van overheden digitaal te ontsluiten en onderling te vergelijken. Dit gebeurt op een vernieuwende en innovatieve manier. Al meer dan 100  gemeenten ontsluiten zo hun financiële gegevens. Waalwijk is nog niet zover.

Openoverheid, openspending, GroenLinksaf
Vergelijking Oosterhout en Oss op Openspending

Open en transparant Waalwijk

GroenLinksaf stelt deze vragen in het kader van een bredere visie; wij werken aan een open en transparante gemeente Waalwijk. Wij vinden openheid belangrijk voor het goed functioneren van de overheid. Zo stond in ons verkiezingsprogramma: De gemeente Waalwijk is er voor haar inwoners en moet daarom toegankelijk en transparant zijn. De komende raadsperiode willen wij meer acties ondernemen om dit ideaal te verwezenlijken.Heeft u zelf ook ideeën om de gemeente Waalwijk meer open en transparant te maken? Neem dan contact met ons op. Wij wisselen graag ideeën met u uit.

Schriftelijke vragen

Onze schriftelijke vindt u hier: Schriftelijke vragen GroenLinksaf Financiële transparantie als open overheid. Over de antwoorden houden we u op de hoogte. Op de website openspending.nl staat meer informatie over dit platform en vindt u de gegevens van meer dan 100 andere gemeenten.

De begroting voor 2022

05-11-2021 De begroting van 2022 is de laatse begroting waar de huidige gemeenteraad over besluit. In 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats, de begroting voor 2023

Afvalproeven grondstoffenbeleid

05-10-2021 We zijn blij dat er tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond is besloten dat er afvalproeven uitgevoerd gaan worden om later te bepalen hoe