Raad kiest voor woningbouw in Hoefsvengebied

GroenLinksaf teleurgesteld, ondanks succesvol amendement.

GroenLinksaf is er gisterenavond niet in geslaagd de Raad te overtuigen te stemmen tegen woningbouw in het Hoefsvengebied. De afgelopen tijd had GroenLinksaf, in samenwerking met inwoners en oppositiepartij D66, actie gevoerd tegen de bouw van een nieuwe wijk aan de rand van het Hoefsvengebied, en had inwoners opgeroepen naar de raadsvergadering te komen.

Net als twee weken geleden tijdens de discussieavond over dit onderwerp was de raadzaal weer afgeladen vol. De publieke tribune was te klein om alle bezoekers een plek te geven, en velen moesten noodgedwongen de raadsvergadering volgen op het scherm in de hal van het gemeentehuis. En net als twee weken geleden was de ruime meerderheid van de aanwezigen tégen woningbouw in het Hoefsvengebied.

Al vroeg in het debat werd duidelijk dat de coalitiepartijen Lokaal Belang, VVD, CDA en ChristenUnie niet van plan waren te luisteren naar de actievoerende tegenstanders, met als argument dat er meer zwijgende voorstanders dan tegenstanders zouden zijn in Waalwijk.
GroenLinksaf stelde daarop voor om de inwoners van Waalwijk te peilen via het inwonerspanel, maar dat durfde de coalitie niet aan. Ook het voorstel van D66 om een referendum over het onderwerp te organiseren kon niet rekenen op steun van de coalitie, want dat zou het project alleen maar vertragen.

Daarmee leek het erop dat het voorstel het onveranderd zou halen, totdat er debat ontstond over het door GroenLinksaf ingediende amendement om de samenwerkingsovereenkomst met projectontwikkelaar Waalborgh uit het voorstel te schrappen. Door dit uit het voorstel te schrappen committeert de Raad zich niet aan afspraken met projectontwikkelaar Waalborgh betreffende de ontwikkeling van het Hoefsvengebied en behoudt de Raad in de toekomstige besluitvorming haar onafhankelijke rol.

Na een korte schorsing van vijf minuten bleken alle partijen zich te kunnen vinden in het door GroenLinksaf ingediende amendement en werd het unaniem door de Raad aangenomen.

Hierna werd er gestemd over het voorstel van het college om in te stemmen met de verdere uitwerking van de bouwplannen. Oppositiepartijen GroenLinksaf, D66, Werknemersbelang en SGP stemden tegen het voorstel, maar dit bleek helaas niet genoeg om het voorstel te verwerpen.

Daarmee heeft het college groen licht gekregen om verder te gaan met het uitwerken van de bouwplannen in het Hoefsvengebied. Dit betekent echter niet dat nu besloten is dat er daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Wordt vervolgd dus.

GroenLinksaf wil de actiegroep “geen woningen in het Hoefsvengebied/Akkerlanen”, alle andere Waalwijkers die de afgelopen periode actief actie gevoerd hebben en de aanwezigen tijdens de discussieavond en de raadsvergadering hartelijk bedanken.
Wij zijn teleurgesteld met de uitkomst van het debat, maar zullen nu en in de toekomst blijven strijden voor het behoud van het Hoefsvengebied.

Waalwijk, 14-07-2017