Bezoek Mijzo in het Koetshuis

06-03-2022

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen gingen een onze kandidaten Anja Wens, Yvette van Laar, Mieke Schapendonk en Veerle Joosen op werkbezoek bij het Koetshuis, een zorglocatie van Mijzo. Zij gingen in gesprek met manager Twanny Zijlmans.

In het Koetshuis wonen mensen met een vorm van dementie. Er zijn 5 prachtige huiskamers ingericht waar voor bewoners vooral leven toegevoegd wordt aan dagen. Oprechte aandacht, mogen zijn wie je bent en maatwerk staat hierbij voorop.

We werden door Twanny meegenomen in wat er speelt binnen de ouderenzorg en hoe corona een zware wissel getrokken heeft op bewoners, hun familieleden en de zorgmedewerkers. Over de medewerkers van de Efteling die hun steentje kwamen bijdragen in de zorg waardoor nieuwe inzichten ontstonden op het gebied van benadering en gastvrijheid.

De zorg staat voor een grote uitdaging vanwege de vergrijzing, de hoge kosten en personeelstekorten. Hoe neem je als organisatie familie, mantelzorg en vrijwilligers mee en krijgen medewerkers de vrijheid om regelgeving los te laten en te denken in mogelijkheden?

GroenLinksaf deelt de visie op het ontwikkelen van maatschappelijke initiatieven m.b.t. zorg en bestrijding van eenzaamheid. Participatie van familie, mantelzorg en inzet van vrijwilligers is hard nodig. Het betrekken van jongeren hierbij is essentieel. Zorgen voor elkaar is de toekomst.