De Groene Agenda

Op 12 september is de Groene Agenda ter sprake gekomen in de gemeenteraad. De Groene Agenda is het laatste onderdeel van het Actieplan Groen. Er is geluisterd naar de stem van de inwoners, en gebaseerd op hun ideeën en inbreng is de Groene Agenda tot stand gekomen.

De concrete doelen van de Agenda betreffen de verbetering van het groen en de vergroting van de hoeveelheid groen. Ook in de biodiversiteit en de complexiteit van de natuur in Waalwijk zal veel tijd worden gestoken. De bewustwording van het belang van groen staat ook op de planning. Maar bovenal, al dat groen ziet er ook nog eens mooi uit! Al deze fundamentele doelen van de Groene Agenda staan ook hoog in het vaandel bij de fractie van Groenlinksaf.

Tijdens de vergadering hebben verschillende fracties hun mening laten horen over het voorstel. Een gezamenlijk kritiekpunt over de agenda leidde tot het volgende advies van de raad aan het college: meer doen op korte termijn, minder onderzoeken, en kijken hoe biodiversiteit ons economisch kan bevorderen. De wethouder reageerde positief op alle betogen en zei dat ze op basis van de kritiek weer aan de slag kan. Maar de wethouder vermeldt wel dat we, als we biodiversiteit willen bevorderen, toch simpelweg onderzoek zullen moeten doen. Door middel van onderzoek kunnen we immers te weten komen hoe de wijken van Waalwijk in elkaar steken. Dus voordat we beginnen met het planten van al dat mooie groen zijn die onderzoeken van de Groene Agenda hard nodig.

Tenslotte is het voorstel donderdag unaniem aangenomen, en daar zijn wij van Groenlinksaf erg blij mee. Voor meer informatie over een duurzamer en groener Waalwijk, kijkt op waalwijk.nl/duurzaam