Klimaatbeleid Waalwijk kan een zetje gebruiken

Op 2 juli vroegen wij het college of de gerechtelijke uitspraak over klimaatdoelstellingen van het Rijk invloed heeft op de klimaatambities van gemeente Waalwijk. Inmiddels hebben wij een uitgebreid antwoord ontvangen. De links naar onze vragen en het antwoord vindt u onder aan dit bericht. Hieronder een korte samenvatting van het antwoord.

De gemeente geeft aan dat het met de mogelijkheid op een hoger beroep nu te vroeg is om op de uitspraak te reageren. De bal ligt wat de gemeente betreft bij de Rijksoverheid. Voor het behalen van de eigen doelstellingen om 2043 klimaatneutraal te zijn moet wel zeer veel werk verzet worden. Hiervoor is een versnelling nodig. De gemeente kan dit echter niet alleen en hoopt dat de uitspraak kansen biedt om samen met de Rijksoverheid zaken aan te pakken. Daarnaast faciliteert en stimuleert zij initiatieven vanuit de samenleving.

GroenLinksaf vindt het erg belangrijk dat gestelde doelen behaald worden. Wij gaan voor een klimaatneutraal Waalwijk in 2043. Hieraan werken we binnen en buiten de gemeenteraad. Het eventuele hoger beroep en de gevolgen daarvan houden we natuurlijk scherp in de gaten.

Hieronder vindt u:

– de vragen die Groenlinksaf stelde op 2 juli;

– de antwoorden van de gemeente Waalwijk op 30 juli;

– in het Brabants Dagblad van 31 juli het artikel “Werk aan de winkel in Waalwijk voor klimaat” van Joris van Egmond.

Krantenartikel BD - Klimaat
“Werk aan de winkel in Waalwijk voor klimaat” van Joris van Egmond – Brabants Dagblad 31 juli 2015