Nieuwe visie voor het centrum van Waalwijk

20-11-2020

Gisteravond werd tijdens de B-raadsvergadering de nieuwe visie voor het centrum in Waalwijk aangenomen. Wij vinden het een mooie visie die gaat voor een compacter en gezellig centrum. We zijn blij dat de mensen van het Huis van Waalwijk achter de visie staan en dat de Heemkundekring haar plek kan behouden. Ook is het goed dat er voor de andere partijen, zoals Nubikk, een passende oplossing is gevonden. Wij vinden het echter van groot belang het groen in het centrum niet verdwijnt en plaats moet maken voor mobiel groen. Daarom gaven we het college de opdracht mee om zo veel mogelijk het bestaande groen te behouden en met de herinrichting voor vast groen (zoals bomen) te kiezen in plaats van mobiel groen.

We dienden ook een amendement in om de lantaarn op het Raadhuisplein, ook wel Okke’s lantaarn genoemd, bij de herinrichting van het plein op zijn huidige plaats te laten staan. De lantaarnpaal maakt deel uit van het Kropholler ensemble en heeft een historische en symbolische waarde. Het amendement is aangenomen en daarbij is de plaats van de lantaarn en de bijbehorende waarde gewaarborgd!

Je leest de visie ‘Hart van de Stad 2025’ hier en ons amendement hier.