RKC en de starters en blijverslening

Tijdens de plenaire commissievergadering en daaropvolgende commissievergaderingen ruimte en samenleving kwamen verschillende interessante onderwerpen aan de orde.

RKC

Op 6 oktober 2016 was de publieke tribune van de raadszaal goed gevuld. Ook in de hal van het gemeentehuis keken mensen via schermen naar de plenaire commissievergadering. Dit alles omdat de financiële relatie tussen de Gemeente Waalwijk en RKC op de agenda stond. RKC dreigt de proflicentie te verliezen omdat de schuldenlast te hoog is. Als ze geen professioneel voetbal mogen spelen zijn ze  feitelijk failliet. Als oplossing wordt de verkoop van het stadion door de gemeente aan een projectontwikkelaar aangedragen. Een deal die de gemeente veel geld kost, net als een faillissement van RKC overigens. Al met al een moeilijk voorstel waar wij veel vragen over hebben. Het voorstel is te vinden op de website van gemeenten Waalwijk. Hier kunt u ook de vergadering terugkijken.

Mascotte RKC op tribune
Fractie GroenLinksaf
Fractie GroenLinksaf tijdens de commissiebehandeling RKC

Starterslening en blijverslening

GroenLinksaf maakt zich al langere tijd hard voor de starterslening en de blijverslening. Een starterslening maakt een eerste stap voor starters op de woningmarkt mogelijk. Hierdoor blijven jongeren behouden voor Waalwijk. Een blijverslening zorgt juist dat hulpbehoevenden langer thuis kunnen blijven wonen, omdat financiering voor woningaanpassingen gemakkelijker wordt. Een wens van veel hulpbehoevenden. Wij zijn dan ook erg blij dat het college nu met dit voorstel komt.

Diverse

Verder kwamen tijdens de vergadering de Omgevingsdienst en buitensport locaties ter sprake. Wij hebben onze zorgen geuit over de ontwikkelingen bij de Omgevingsdienst en hebben de wethouder om aanvullende informatie gevraagd.