Schriftelijke vragen over klimaatambities Waalwijk

klimaatneutraal

De Nederlandse staat moet in 2020 de uitstoot van broeikasgassen met 25% hebben gereduceerd ten opzichte van 1990.
Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald naar aanleiding van de klimaatzaak die door Urgenda is aangespannen.

De staat heeft een zorgplicht voor de bescherming en de verbetering van het leefmilieu. Waalwijk heeft de ambitie om in 2043 klimaatneutraal te zijn. De rechtbank heeft op 24 juni het belang van een sterke klimaatambitie onderstreept. Belangrijker nog: de rechtbank stelt dat de staat de plicht heeft om de uitstoot met minimaal 25% te reduceren in 2020 op basis van de uitstoot van 1990.

GroenLinksaf ziet de uitspraak van de rechtbank in lijn met de ambitie van Waalwijk in het coalitieakkoord om prioriteit te maken van duurzaamheid. Op basis van de uitspraak vreest GroenLinksaf echter dat de huidige ambities van de stad niet voldoende zijn en dat er “een tandje” bij moet.

De fractie van GroenLinksaf heeft vragen gesteld aan het college over de klimaatambities van Waalwijk.

Waalwijk, juli 2015

De begroting voor 2022

05-11-2021 De begroting van 2022 is de laatse begroting waar de huidige gemeenteraad over besluit. In 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats, de begroting voor 2023

Afvalproeven grondstoffenbeleid