Statiegeld: Yes We Can

26-01-2021

Samen met meer dan 290 anderen steunen wij de oproep aan het kabinet om statiegeld op blikjes in te voeren! Een statiegeldsysteem voor blikjes is een goede manier om duurzaam beheer van grondstoffen te realiseren en zwerfafval te verminderen.

#StatiegeldYesWeCan

“8 op de 10 Nederlanders willen dat er statiegeld op blikjes komt. Bij de politici in de Tweede Kamer en het kabinet is heel veel goede wil om, na de plastic flesjes, ook statiegeld op blikjes in te voeren. Samen met gemeenten, organisaties en bedrijven moedigen we de politici daarom aan om nu door te pakken en snel te besluiten voor statiegeld op blikjes.

Dit kan zelfs nog deze regeerperiode. Het beslismoment staat gepland voor het najaar 2021. Maar de tellingen door Rijkswaterstaat tonen nu al dat het aantal blikjes in de natuur niet daalt, maar sterk stijgt met 19 procent. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven verklaarde in het Algemeen Dagblad van 11 november dat om die reden overwogen kan worden om de beslissing begin 2021 te nemen! Een vergelijkbare vervroeging van het besluit gebeurde in april ook voor statiegeld op kleine plastic flessen. We vragen dat het kabinet dit nu ook voor de blikjes doet. Statiegeld op blikjes? Yes We Can!” – de Statiegeldalliantie

De begroting voor 2022

05-11-2021 De begroting van 2022 is de laatse begroting waar de huidige gemeenteraad over besluit. In 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats, de begroting voor 2023

Afvalproeven grondstoffenbeleid