Vang de Watermonsters onderzoek

Onlangs is het Vang de Watermonsters onderzoek gestart en ook jij kunt mee doen!

Het project is een initiatief van organisatie Natuur & Milieu in samenwerking met de waterschappen en ASN Bank en zorgt ervoor dat jij als burger door het afnemen van een watermonster in de kleinere wateren bij jou in de buurt het landelijke onderzoek naar waterkwaliteit verder helpt. Het project is overigens ook erg leuk en leerzaam voor kinderen!

Kleinere wateren zoals beekjes, meren, sloten en grachten worden ook wel ‘overige wateren’ genoemd en worden grotendeels onregelmatig gemeten. Desondanks is het zeer belangrijk om op de hoogte te zijn van de waterkwaliteit op deze plekken. Door mee te doen aan het onderzoek, help je mee om waterkwaliteit in Nederland beter in kaart te brengen. Daarnaast worden uit alle gemeten locaties 100 wateren geselecteerd waarvan de kwaliteit nog nauwkeuriger wordt onderzocht. De verkregen data komt erg goed van pas bij het aanpakken van watervervuiling.

Je kunt hier meer informatie vinden en een meetkit aanvragen: https://watermonsters.natuurenmilieu.nl/