Verslag verkiezingen: tevreden met behoud positie als derde partij

21-03-2022

Na een positieve campagne gevoerd te hebben vanuit onze groene en sociale idealen, kijken wij tevreden terug op de verkiezingsuitslag. Ondanks het verlies van een zetel zijn wij de derde grootste partij gebleven. We gaan er dan ook alles aan doen om de komende periode onze kiezers niet teleur te stellen.

Wij blijven ons vol enthousiasme inzetten voor een groene en sociale gemeente met aandacht voor mens, dier en natuur. De  groeiende aandacht voor groen en sociaal in de partijprogramma’s van alle andere partijen stemt ons hoopvol, daardoor kunnen we constructief samenwerken.

De steeds lagere opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen vinden wij zorgwekkend. Hiermee komt het draagvlak onder de lokale politiek steeds meer onder druk te staan. Dit betekent dat de politieke partijen de komende jaren nog meer moeten doen aan het vergroten van de betrokkenheid van onze inwoners bij de lokale politiek.

Het verschil in opkomst tussen landelijke en gemeentelijke verkiezingen en diverse onderzoeken geven aan dat de invloed, rol en de taken van de gemeenteraad niet duidelijk zijn bij veel inwoners. Ook daar is meer aandacht voor nodig.

Wat in de verkiezingsuitslag opvalt is natuurlijk de verrassende groei van Lokaal Belang. Daarnaast valt op dat de huidige coalitie, ondanks het zetelverlies van VVD, GroenLinksaf en CDA, nog steeds een grote meerderheid houdt in de gemeenteraad. GroenLinksaf is niet aan zet in de coalitievorming, dus wij wachten de onderhandelingen rustig af. De afgelopen vier jaar hebben wij aangetoond een betrouwbare bestuurderspartij te zijn. Ook voor de komende periode zijn wij bereid onze verantwoordelijkheid te nemen. Op basis van deze uitslag zien we zeker mogelijkheden!