Waalwijk gaat zich aansluiten bij het Schone Lucht Akkoord

Naar aanleiding van de vragen die we vorige maand over het Schone Lucht Akkoord (SLA) stelde, heeft het college nu besloten om zich als gemeente Waalwijk aan te sluiten bij het akkoord!

Het doel van het SLA om 50% gezondheidswinst te behalen in 2030, ten opzichte van 2016, zal er voor zorgen dat er nog meer maatregelen moeten komen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De gemeente zal hiervoor gaan samenwerken met het Rijk en de andere deelnemende gemeenten en provincies.

Het college geeft aan dat Waalwijk nu nog niet mee doet met het akkoord omdat Waalwijk “niet in een van de zwaarst belaste gebieden ligt waarvoor het Schone Lucht Akkoord primair bedoeld is”. Daarnaast geven zij aan dat de gemeente al maatregelen treft om de luchtkwaliteit te verbeteren en dat bepaalde maatregelen die de gemeente in de toekomst wil treffen tot op zekere hoogte overlappen met de maatregelen in het SLA. Toch ziet het college mogelijkheid om een goede samenwerking met de andere deelnemers van het akkoord te creëren, waaronder bijvoorbeeld het ontwikkelen van innovatieve ideeën. Om deze reden gaat de gemeente nu een verzoek voor deelname indienen bij de organisatie van het SLA.

De volledige beantwoording van onze vragen lees je hier