Waalwijk voor 100 op de A59

Actieve inzet door de gemeente Waalwijk om de snelheid op de A59 naar 100 kilometer per uur te brengen. Dat is de kern van het voorstel dat we samen met het CDA deden. Verlaging van de maximum snelheid is goed voor de doorstroming, luchtkwaliteit, natuur en leefbaarheid in Waalwijk en Waspik.

Vorig jaar stelden wij voor om de geluidniveaus te meten in Waalwijk Oost in plaats van uit te gaan van de modelberekeningen. Aanleiding is de ervaren geluidsoverlast. Daaruit bleek dat de geluidsniveaus de normen overschrijden. Ook kwam Waalwijk afgelopen jaar in het nieuws omdat het met de luchtkwaliteit niet goed gesteld is. Verlaging van de snelheid heeft een direct effect op de luchtkwaliteit. Verder zetten wij als Waalwijk in op ontwikkeling van het het natuurgebied Westelijke Langstraat. Het mooie gebied ligt pal naast de A59 en is vervuild door stikstof. Het is niet logisch om daar vervolgens maximale uitstoot te genereren.

Al met al is het zaak om nuchter te kijken naar de snelheid op de A59. Het grootste gedeelte van de gemeenteraad schaarde zich achter het voorstel. Het college zal ik zich nu actief hard maken om de snelheid omlaag te krijgen. De uiteindelijke beslissing wordt door de Rijksoverheid genomen.

A59 maximum snelheid

Vergaderschema najaar

In januari 2022 ging de Waalwijkse gemeenteraad over op een ander vergadermodel. In plaats van een cyclus met een A-raad en B-raad, werd er overgegaan